Çin, Temmuz ayındaki liderler toplantısında vergi sistemini yenilemeye hazırlanıyor
Çin, uzun süredir devam eden mali dengesizliği gidermek için önemli bir adım atarak, vergi sisteminde yerel yönetimlerin mali gelirlerden daha fazla pay almasını sağlayacak önemli değişiklikler yapmayı planlıyor. Temmuz ayında yapılması planlanan liderler toplantısı olan üçüncü plenumda, ülkenin mali çerçevesine yönelik son otuz yılın en önemli reformları görüşülecek.
Revizyonlar, gelirleri büyük ölçüde arazi satışlarına bağlı olan yerel yönetimler üzerindeki baskıyı hafifletmeyi amaçlıyor ki bu uygulama son dönemde emlak piyasasında yaşanan gerileme ışığında sürdürülemez hale geldi. Arazi satışlarından elde edilen gelir 2021’deki 8.7 trilyonluk zirve seviyesinden 2023’te 5.8 trilyon yuana geriledi.
Maliye Bakanlığı’nın verileri yerel yönetimlerin mali gelirleri ile harcamaları arasında ciddi bir uyumsuzluk olduğunu gösteriyor. Yerel yönetimler 2023 yılında ülkenin toplam mali gelirlerinin yalnızca %54’ünü elde ederken, harcamalarının %86’sından sorumlu oldu. Bu dengesizlik, yerel yönetimlerin bağımsız olarak fon yaratma kabiliyetlerini kısıtlayarak yerel harcamaları ve enflasyonu kontrol altına almak üzere tasarlanan 1994 mali reformlarının bir sonucudur.
Bu sınırlamaları telafi etmek için yerel yönetimler bütçe dışı finansman araçları yaratma ve konut inşası için açık artırma ile arazi satma yoluna gitmiş, bu da konut balonuna katkıda bulunmuştur. Yaklaşan genel kurul, geliri merkezi yönetimlerden belediyelere yeniden dağıtan ve böylece mali istikrarı ve ekonomik büyümeyi tehdit eden 13 trilyon dolarlık ve giderek büyüyen yerel yönetim borç yığınını ele alan tedbirlere odaklanacak.
Politika danışmanları, ana değişikliklerin muhtemelen vergi gelirlerinin merkezi ve yerel yönetimler arasındaki paylaşımında yapılacak düzenlemeleri içereceğini belirttiler. Mevcut sistemde belediyeler katma değer vergisi gelirlerinin yarısını ve kişisel gelir vergisinin %40’ını alırken, merkezi hükümet kurumlar vergisinin çoğunluğunu ve tüketim vergisinin tamamını tahsil ediyor.
Önerilen reformlar, yerel yönetimlerin Çin’in toplam vergi gelirlerinin yaklaşık onda birini oluşturan tüketim vergisinin çoğunu ve katma değer vergisinin daha büyük bir payını elinde tutmasına olanak sağlayabilir. Ayrıca Pekin, nüfus yaşlandıkça yerel bütçelerin dengelenmesine yardımcı olacak emeklilik ve sağlık hizmetleri sorumluluklarını da üstlenmeyi düşünüyor.
Mali revizyon bazı yapısal sorunları ele almaya hazırlanırken, yatırım ve ihracata aşırı bağımlılık ve zayıf hane halkı tüketimi gibi diğer dengesizlikleri çözmesi beklenmiyor. Uluslararası Para Fonu tarafından %14 olarak hesaplanan Çin’in vergi/GSYİH oranı, Yedi Grup gelişmiş ekonominin ortalaması olan %23’e kıyasla düşüktür. Bu oran, sermaye veya işletmeler üzerindeki vergileri artırmadan sosyal harcamaları finanse etmeyi zorlaştırmaktadır.
Çin medyasında yer alan haberlere göre, politika yapıcılar tüketim vergisinin tahsil edildiği noktayı değiştirerek vergiyi üretici ve ithalatçılardan toptancı ve perakendecilere kaydırabilir. Ancak, ekonominin mevcut kırılganlığı nedeniyle tüketim vergisinde yapılacak herhangi bir değişikliğin kademeli olması beklenmektedir.
Vergi rejiminin regresifliğini azaltmak için bir araç olarak düşünülen emlak vergisi, devam eden emlak krizi nedeniyle beklemede. Politika danışmanı Jia Kang’a göre bu konudaki herhangi bir hareket ancak uygun bir fırsatta gerçekleşecektir.
Planlanan vergi reformları, yerel yönetimler üzerindeki yükü hafifletme ve mali riskleri azaltma potansiyeli ile Çin’de daha dengeli ve istikrarlı bir mali ortamın oluşturulmasına yönelik önemli bir adım olarak görülüyor.
Reuters bu makaleye katkıda bulunmuştur.
Bu makale yapay zekanın desteğiyle oluşturulmuş, çevrilmiş ve bir editör tarafından incelenmiştir. Daha fazla bilgi için Şart ve Koşullar bölümümüze bakın.